Skydd mot solen

Nu när många försöker fly vintern till påsk är det hög tid att uppdatera och påminna om vikten av att skydda sig mot solen när man reser. Efter vintern är dessutom kroppens naturliga skydd ofta väldigt dåligt och det gäller att ta hand om sig för att inte öka risken för hudsjukdomar på ett onödigt sätt.

Solen är på många resor söderut svenskens värsta fiende och detsamma gäller även i Sverige under våren och försommaren när många ännu inte hunnit bygga upp resistens i huden.

Även om vi inte klarar oss utan solen och att den är livsnödvändig för allt liv på jorden men även för vårt välmående så kan man precis som med det mesta få för mycket av det. Ursprungsbefolkningen i norden och andra delar långt från ekvatorn har utvecklat vit hud för att vi snarare lider av en brist av solljus vilket gör det viktigare att fånga upp ljuset för att t.ex. kunna bilda d-vitamin vilket är en livsnödvändig vitamin som lättast bildas i huden av solljus.

Men en ljus hy innebär även att man är känsligare för solljus och bör vara försiktig när man utsätter sig för sol. Det gäller oavsett om det är vårens första härliga soltimmar eller om man åker på utlandssemester till varmare breddgrader.

Solkrämer är det bästa skyddet för dig som vill vara utomhus utan att befinna dig i skuggan eller ha kläder på dig. Vilken solskyddsfaktor man bör välja beror dels på hur känslig man är men även var man befinner sig och hur länge man ska vara ute i solen. Barn bör t.ex. alltid ha en hög solskyddsfaktor och det gäller även när de är ute och leker på våren. Här rekommenderas det oftast en faktor på 50 och när de blir äldre kan man möjligtvis gå ner till 30.

Huvudet är en ganska utsatt plats och axlar, öron, näsa brukar vara platser många bränner sig på då de nästan alltid får mycket sol på sig oavsett hur man ligger eller vänder sig. Det enda som är värre är toppen på huvudet men har man hår skyddar det i sig väldigt bra medan de som inte har hår bör använda en väldigt hög solskyddsfaktor i kombination med en hatt.

betakarotenFörutom att använda kläder och skuggbelägga kroppen så kan man även bygga upp ett naturligt skydd med hjälp av ämnet betakaroten. Betakaroten finns naturligt i växter och frukter som gör att de färgas åt det gula och orangea hållet. En av de mest vanliga exempel här är moroten som är rik på betakaroten och där ämnet även fått sitt namn ifrån.

Man kan förvisso äta många morötter för att bygga upp ett skydd men lättast är att köpa betakaroten i tablettform som kosttillskott där du enkelt kan bygga upp ett skydd. Förutom att betakaroten ger dig ett bättre skydd mot solljuset så kommer det även hjälpa dig att få en bättre färg och solbränna.

Tar man betakaroten en längre tid utan att sola så är det lätt att man blir på gränsen till för mycket orange i huden men det är varken farligt eller dåligt. Det är däremot den bieffekten man kan räkna med i värsta fall. Tillsammans med solning brukar det dock ge en väldigt fin solbränna och en härlig hy som uppskattas av både de som tagit det och av andra.

Om du vill skydda dig mot solen så bör du även läsa Strålskyddsmyndighetens rekommendationer. De har den bästa och mest uppdaterade information på vad som gäller för att skydda sig mot solen på bästa sätt.

Källor & länkar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *